10x Koolhydraatarme tussendoortjes

Diëtist PS. food & lifestyle
13 april 2022

Eén van de lastige punten bij gewichtsbehoud zijn vaak de tussendoortjes. Veel kant-en-klare tussendoortjes uit de supermarkt zitten bomvol suikers, koolhydraten en onnodige toevoegingen. En je kunt natuurlijk gewoon kiezen voor een stuk komkommer of een schaaltje yoghurt, maar ik kan me voorstellen dat je soms net wat anders wilt. Lees daarom snel verder voor onze top 10 koolhydraatarme tussendoortjes.

  1. Een reep van PS. life
    Onze gewichtsbehoudlijn PS. life is sinds kort uitgebreid met vier heerlijke repen in het assortiment, met uiteenlopende smaken. Zo hebben we nuts & orange, nuts & sea salt, seeds & chocolate cranberry en seeds & apple cinnamon. Voor ieder wat wils!

    We willen mensen een verantwoorde levensstijl aanleren, daar horen verantwoorde en pure producten bij. Om deze reden zijn de repen niet meer gezoet met zoetstoffen, maar met natuurlijke suikers zoals bijvoorbeeld honing en kokosbloesemsuiker. Daarnaast bevatten de repen verschillende soorten noten, zaden en pitten. De repen zitten daardoor boordevol gezonde vetten.

    De voedingswaarden van de PS. life repen zitten tussen de repen van PS. food & lifestyle en de supermarkt in. Ze bevatten minder eiwitten en meer koolhydraten dan de PS. food & lifestyle repen, maar meer eiwitten en minder koolhydraten dan de reguliere repen uit de supermarkt. Een heerlijk en gezond alternatief dus voor de tussendoortjes uit de supermarkt.

    De PS. repen kun je kopen via jouw PS. coach of via onze website. Welke reep ga jij als eerste uitproberen?



  2. Komkommer wraps met (kruiden)roomkaas light en zalm
    Maak heerlijke koolhydraatarme wraps van komkommer. Schaaf met een dunschiller wat komkommer in lange linten. Dep droog met keukenpapier. Besmeer de plakken met (kruiden)roomkaas light en verdeel hier wat gerookte zalm overheen. Breng op smaak met peper en zout. Rol op en je hebt lekkere koolhydraatarme wraps.

  1. Ei-muffins met groente
    Deze ei-muffins zijn makkelijk te maken en ook nog eens harstikke lekker. Je kunt makkelijk variëren met het soort groente dat je kiest. Kijk wat er in je koelkast ligt en kies elke keer wat anders!

    Hoe maak je het? Verwarm de oven op 180 ° Snijd de groente naar keuze (zo’n 100-150 g) in kleine stukjes. Kluts twee eieren in een schaaltje en meng hier de groente doorheen. Breng op smaak met peper en zout en/of kruiden naar keuze. Giet in twee muffinvormpjes en zet voor 15-20 minuten in de oven.

  2. Schaaltje yoghurt met gebakken peer
    Een simpel tussendoortje met een kleine maar overheerlijke twist. Vul een schaaltje met 150 gram Griekse yoghurt 10% vet of volle kwark. Snijd 50 gram peer in dunne plakjes en breng op smaak met wat kaneel. Verhit de plakjes peer zo’n 5 minuten in een koekenpan. Verdeel over het schaaltje met zuivel en garneer eventueel met 3 gehakte pecannoten. Ook lekker met een beetje kaneel!

  3. Omelet rolletjes met beleg naar keuze
    Een heerlijk alternatief op de reguliere omelet. Beleg met zuivelspread light en kipfilet of bijvoorbeeld met kruidenkaas light en rauwe ham. Iets anders mag natuurlijk ook.

    Hoe maak je het? Breek een ei en kluts goed door elkaar. Breng op smaak met peper en zout en/of kruiden naar keuze. Verhit wat olijfolie in een koekenpan en giet het eimengsel in de pan. Verdeel gelijkmatig over de pan, zodat je een dunne ‘omelet’ krijgt. Bak 1 à 2 minuten per kant en leg op een bord. Besmeer voorzichtig met het beleg naar keuze, rol op en snij in rolletjes.

  4. Rauwkost met zelfgemaakte tzatziki
    Een schaaltje rauwkost is een tussendoortje waar je alle kanten mee op kan. Denk bij rauwkost aan komkommer, tomaatjes, paprika, radijs of wortel. Deze rauwkost kun je heel lekker combineren met zelfgemaakte tzatziki.

    Je maakt het heel simpel. Rasp ¼ komkommer en laat goed uitlekken. Pers ½ teentje knoflook. Doe 2 el Griekse yoghurt in een schaaltje en meng met de komkommer, knoflook en wat peper en zout. Serveer bij je rauwkost.



  5. Een cracker van PS. life met een gekookt eitje en runder rookvlees
    Een makkelijk, maar lekker tussendoortje. Kies één van de crackers van onze gewichtsbehoudslijn PS. life. Je kunt kiezen uit de smaken multiseed, sunflower and pumpkin seed, cheese and pumpkin seed of naturel.

    Besmeer de cracker met truffelmayonaise, een plakje magere vleeswaren en een gekookt eitje en je hebt een heerlijk tussendoortje.

  6. Spiesjes van cherrytomaatjes, mozzarella, basilicum
    Bij een lekker fris tussendoortje denk ik gelijk aan deze heerlijke caprese spiesjes.

    Neem 100 gram cherrytomaatjes en 50 g mozzarella light in kleine bolletjes en meng dit met één eetlepel (10 g) pesto. Prik daarna om en om de cherrytomaatjes, mozzarella bolletjes en blaadjes basilicum op een cocktailprikker.



  7. Gevulde snackpaprika met cottage cheese of roomkaas
    Een simpele, maar goed vullende snack. Neem twee snackpaprika’s en snijd deze doormidden. Verwijder de zaadjes en vul met cottage cheese of (kruiden)roomkaas light. Voeg eventueel nog wat kruiden toe. Je kunt dit ook doen met cherrytomaatjes of het combineren door te kiezen voor één snackpaprika en twee cherrytomaatjes.

  8. Een mini borrelplank
    Dit is meer een tussendoortje voor als er visite is of je net wat meer wil uitpakken dan normaal. Maak dan een mini koolhydraatarme borrelplank. Denk aan olijven, mini augurkjes, plakjes komkommer met roomkaas light, snack groente en bijvoorbeeld sashimi.

    Kijk ook in ons kookboek ‘Makkelijk, gezond & koolhydraatarm genieten’ voor een overheerlijke borrelplank en nog véél meer lekkere koolhydraatarme recepten.

Liever wat minder moeite doen voor een tussendoortje? Kies dan voor een schaaltje yoghurt of kwark, een handje noten, een stukje fruit, wat losse snackgroente of olijven.

Welk tussendoortje ga jij maken?

Lees meer ervaringsverhalen
Bianca Nauta, 43 jaar uit Hilversum "Er moest iets veranderen!*"

Ik sta niet graag op foto’s maar de foto’s waar ik op stond waren wel erg confronterend. Er moest iets veranderen. Ik was zelf al wat begonnen met shakes maar merkte dat dit erg lastig was.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Jan Willem Bellaard, 30 jaar uit Harlingen "Mijn coach schrok niet.. ze had een plan!*"

Ze stelde me op mijn gemak en vertelde haar plan en wat haar goed voor mij leek. De eerste week ging super! Ik kwam in een flow.. uiteraard met wat ups en downs en wat schommelingen.. maar hé, stap voor stap kwam ik steeds dichter bij mijn doel.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer

Zoek een coach

Volg het PS. food & lifestyle programma onder persoonlijke begeleiding van een coach bij jou in de buurt