Winkelwagen
Terug
Diëtist PS. food & lifestyle
6 oktober 2022

Het belangrijkste van een gezond voedingspatroon: variëren

Onder een gezonde levensstijl verstaan wij voldoende lichaamsbeweging, zo veel mogelijk ontspanning en een gezond voedingspatroon. Maar wanneer is een voedingspatroon nou gezond?

We zijn steeds meer bezig met onze gezondheid en het streven naar een gezonde levensstijl. Onder een gezonde levensstijl verstaan wij voldoende lichaamsbeweging, zo veel mogelijk ontspanning en een gezond voedingspatroon. Maar wanneer is een voedingspatroon nou gezond?

Eén van de belangrijkste punten van een gezond voedingspatroon is, als je het mij vraagt, gevarieerd eten. Elke soort groente, fruit, noten, vlees of vissoort heeft namelijk zo zijn eigen samenstelling van vitamines en mineralen en daarmee zijn eigen gezondheidsvoordelen.

Het voordeel van een gevarieerd voedingspatroon

Het grootste voordeel van het hebben van een gevarieerd voedingspatroon is dat je op die manier zo veel mogelijk verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt.

Helaas bestaat er geen enkel product dat dé perfecte mix van macronutriënten (koolhydraten, vetten en eiwitten) en micronutriënten (vitamines en mineralen) bevat. Daarnaast is er geen enkel product dat zó compleet is, dat je daarmee in al je behoeftes zou kunnen voorzien. En dat is precies de reden waarom variëren zo belangrijk is.

Door gevarieerd te eten stimuleer je ook de opname van bepaalde voedingsstoffen. Zo zorgt vitamine C er bijvoorbeeld voor dat je ijzer beter kunt opnemen en vitamine D is weer belangrijk voor de opname van calcium. Door gevarieerd te eten zorg je er dus eigenlijk voor dat je je lichaam voorziet in alle behoeftes.

Daarnaast is gevarieerd eten belangrijk om onze darmflora te voeden. Je darmflora is het geheel aan bacteriën die zich in je maagdarmstelsel bevindt. Hoewel het woord ‘bacteriën’ misschien niet aangenaam klinkt, zijn ze juist heel belangrijk voor je gezondheid. Een gezonde darmflora heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem, het voorkomt ontstekingen in ons lichaam en ondersteunt bij het voorkomen van verschillende aandoeningen. Je wilt daarom zo veel mogelijk goede bacteriën in je darmen.[MV1]  En iedere bacterie heeft weer zijn eigen voedingsstoffen nodig, dus hoe gevarieerder je eet, hoe gevarieerder je darmflora is.

Hoe zorg je er nu voor dat je voldoende verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt?

Switch binnen een productcategorie

Een makkelijke manier om wat meer te variëren is door eetswitches te maken. Dit kunnen grote eetswitches zijn, maar je kunt ook klein beginnen.

Hier een aantal voorbeelden:

1. Eet je altijd groene courgettes? Kies dan eens voor een gele courgette.

2. Neem jij altijd ijsbergsla als basis voor je salade? Wissel dan eens af met verse spinazie, rucola of veldsla.

3. Leg jij altijd magere kwark in je winkelmandje? Pak dan ook eens 0% Griekse yoghurt of Skyr naturel.

4. Koop jij altijd 5 Elstar appels? Kies bijvoorbeeld eens voor 1 Elstar, 1 Pink Lady, 1 Jonagold, 1 Kanzi en 1 Golden Delicious (vanaf fase 2A).

Handige tips

Tip 1: Eet seizoensgebonden
Eén van de eerste tips die ik wil meegeven is: eet mee met het seizoen. Dit is naast dat het lekker is en ervoor zorgt dat je varieert, ook nog eens duurzaam. De groenten hoeven dan namelijk minder kilometers af te leggen van de boer tot in jouw winkelmandje.

Tip 2: Eet volgens de aanbiedingen in de supermarkt.
Het zal niemand ontgaan zijn dat de boodschappen steeds duurder worden. Duik daarom eens in de folders of kijk in het bonus schap welke soorten groenten er in de aanbieding zijn. Dit is goed voor de portemonnee én het lichaam.

Tip 3: Zorg voor kleur
Zorg voor een regenboog aan kleuren op je bord. De kleur van voeding zegt veel over de voedingsstoffen die erin zitten. Hoe meer kleur je eet, hoe gevarieerder de vitamines en mineralen je binnenkrijgt. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens deze blog.

Tip 4: Ga voor onbekend
Ga eens naar de lokale markt of een toko en haal daar verschillende, misschien wel geheel onbekende, groenten en fruit. Zo leer je nieuwe smaken kennen én ben je gelijk aan het variëren. Win-win toch?

Tip 5: Varieer met kruiden
Breng je maaltijden op smaak met kruiden. Naast dat kruiden natuurlijk een extra smaak toevoegen aan je maaltijd, hebben ze ook nog eens diverse gezondheidsvoordelen. Kies bijvoorbeeld voor oregano, tijm, peterselie, munt, koriander, rozemarijn en wissel hierin af.

5x recepten

Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren en dat zorgt er ook voor dat we vaak kiezen voor dezelfde soorten vlees, vis en groenten. We willen je uitdagen om eens wat vaker te kiezen voor recepten met ingrediënten waar je normaal gesproken niet zo snel voor zou gaan. Om het je makkelijk te maken heb ik alvast een aantal recepten voor je opgesomd met wat ongewonere ingrediënten.

Rode snapperfilet met geroosterde tomaten en zeekraal

fase 1

 

Kipstoof met champignons en bleekselderij

fase 1

Mosselen met friet van knolselderij

fase 1

Ossenhaasspies met waterkerssalade

fase 1

Noodles met tofu en spitskool

fase 1

Een uitdaging

Ik wil je uitdagen om in één week tijd 30 verschillende plantensoorten te eten. Je kunt hierbij denken aan groenten, fruit, noten, zaden en pitten, kruiden en specerijen. Probeer jezelf uit te dagen om nieuwe producten te ontdekken.

Ga jij de uitdaging aan?

Lees ervaringsverhalen
Eveline van Loenhout, 29 jaar "Ik ga stralend de feestdagen in!*"

De kerstdagen die nu voor de deur staan, daar zie ik gelukkig helemaal niet tegen op. Integendeel! Ik geniet zeker nog van lekker eten, maar probeer dat met mate te doen.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Lydia Panis, 60 jaar uit Breda "Dit jaar deed ik mezelf een gezonde levensstijl cadeau!*"

Al jaren ben ik, met wisselend succes, bezig mijn doel te bereiken. Voor ingrijpende veranderingen in mijn voedingspatroon was ik toch een beetje huiverig.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer


Terug naar overzicht