Winkelwagen
Terug
Diëtist PS. food & lifestyle
24 augustus 2016

Houdt de voedingsindustrie ons allemaal voor de gek?

Naar schatting zou de voedingsindustrie 21 miljoen euro besteden aan een zogenaamde suikerlobby. De suikerlobby van nu is de tabakslobby van vroeger!

Zeer waarschijnlijk wist je al dat er erg veel suiker wordt toegevoegd aan de producten die wij kopen in de supermarkt. Misschien heb je het idee “Hoe slecht kan het zijn? Als het zo slecht was dan was het immers toch wel verboden?” Ik zal je zeggen dat ik daar voor mijn studie als diëtist niet echt over nadacht, maar langzamerhand is mijn vertrouwen in de voedingsindustrie keihard achteruit gegaan. En nu heeft dat vertrouwen wel een erg laag punt bereikt. Het rapport “A spoonful of sugar. How the food lobby fights sugar regulation in the EU” van de CEO (Corporate Europe Observatory) van 28 juli 2016 heeft dat alleen nog maar weer versterkt.

Naar schatting zou de voedingsindustrie 21 miljoen euro besteden aan een zogenaamde suikerlobby. De lobbyisten (mensen en organisaties die zich voor hun werk richten op de beïnvloeding van belangrijke mensen bij bestuursorganen) die er alles aan doen om wetgeving van de suikerconsumptie te voorkomen zijn de grote handelsorganisaties, bedrijven en snack- en frisdrank organisaties . De schrijvers van het rapport “A spoonful of sugar. How the food lobby fights sugar regulation in the EU” vergelijken de suikerlobby van nu met de tabakslobby van vroeger!

Hoe doen ze dat dan?

Kennis

Want hoe kun je verwachten dat iedereen een gezonde keuze maakt? Om een gezonde keuze te maken moet je kennis bezitten, in Nederland alleen al zijn er 32 schuilnamen voor suiker. In het Engels zijn dit er wel 56!

  1. Ahornsiroop (maple syrup)
  2. Basterdsuiker
  3. Bruine suiker
  4. Cassonade
  5. Dadelstroop
  6. Demerara
  7. Dextrose
  8. Druivensuiker
  9. Fructosestroop
  10. Geleisuiker
  11. Glucose-fructosestroop
  12. Glucosestroop
  13. HFCS (High Fructose Corn Syrup)
  14. Honing
  15. Invertsuiker
  16. Kandij (-suiker)
  17. Karamel
  18. Kristalsuiker
  19. Maïs(mout)stroop
  20. Malt
  21. Maltodextrine
  22. Melasse (-stroop)
  23. Oerzoet
  24. Rietsuiker
  25. Rijststroop
  26. Ruwe rietsuiker
  27. Sachorose
  28. Speltstroop
  29. Sucranaat
  30. Sucrose
  31. Tarwestroop (wheat syrup)
  32. Vanillesuiker

Ook zul je de gezondheidsclaims zoals bijvoorbeeld “bevat 0% vet” of de verschillende lightproducten wel kennen. Je denkt dat je iets heel gezonds koopt maar uiteindelijk is vaak het vet er (gedeeltelijk) uitgehaald en vervangen door suiker. Je moet het maar net weten……

Tevens zijn bewerkte producten boordevol suiker en conserveermiddelen vaak veel langer houdbaar dan verse producten. En hoe handig is het om jouw kelder van een fijn voorraadje te voorzien, dat heeft bijna iedereen toch?

Het aanbod

Overal om je heen heb je zoete verleidingen.De eetkraampjes op de markt, de foodtrucks op een festival, de snackautomaat op je werk, de ijskar in de stad. Noem maar op, al is het maar bijvoorbeeld een Twix of Mars bij het tankstation. Laatst nog toen ik met twee vriendinnen naar Knokke reed en er we onderweg stopten voor wat te eten en drinken. Ik kocht een flesje water en een Snicker (ja ook diëtisten smokkelen wel eens ;) ) en zij een duoverpakking Bounty.

Voor 30 eurocent konden we er een tweede bijkopen zei de man achter de kassa. Ik dacht nee bedankt, die tweede Snicker hoeft er nou ook weer niet bij op mijn heupen. Mijn vriendin ‘trapte’ er wel in en die liep uiteindelijk met 2 duoverpakkingen (in totaal 4 stuks!) de deur uit. Onder het mom van als “iemand straks nog wil, dan heb ik extra”. Nou ik kan je zeggen, binnen een half uur waren ze alle 4 in haar buik beland. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je er vaak zonder dat je het in de gaten hebt voor de gek wordt gehouden.

Prijs

En de producten die slecht voor ons zijn, zijn vaak een stuk goedkoper. Neem frisdrank, koekjes, chips en snoep bijvoorbeeld? Je hebt een zak chips voor 80 eurocent, terwijl je voor een avocado soms wel 1 euro en 20 eurocent neertelt. Dat een avocado veel beter voedt en vult dan een zak chips en boordevol gezonde vetten etc. zit noem ik even terzijde.

Ik heb het er wel voor over, omdat ik weet hoe gezond het is. Maar er zijn genoeg mensen die denken dat ze zich het niet kunnen veroorloven (ja het is echt denken, want voor iedereen is een gezonde lifestyle mogelijk) en die blijven maar goedkope, ongezonde producten kopen. En de voedingsindustrie horen zij niet gniffelen, maar ik hoor het nu wel: bewerkte voedingsmiddelen, zoals snacks en suikerrijke dranken etc. hebben namelijk een hele hoge winstmarge. Dus die lobbyisten doen er alles aan zodat jij maar hun producten blijft kopen, zodat de grote ketens lekker makkelijk hun zakken kunnen blijven vullen met veel geld.

Kun je je voorstellen dat op alle producten met toegevoegde suiker een waarschuwing zou staan of gruwelijke plaatjes zoals op de pakjes sigaretten van tegenwoordig? Nee hè? Daar steken ze dus die 21 miljoen in, om dit soort waarschuwingen op verpakkingen te voorkomen om de mensen te blijven misleiden!

Onlangs is hier ook nog een krantenartikel van verschenen dat ging over Red Bull. De Europarlementariërs hadden een vergadering over het feit dat ze het volgende op de blikjes energydrank wilden zetten: ‘versterkt het concentratie- en uithoudingsvermogen’, maar niet dat het ook nadelige effecten heeft op de gezondheid. Iedereen was het er mee eens dat dit niet kon, die claim moest niet op het blikje komen. Enkele weken later toen er definitief gestemd moest worden stonden ineens veel collega’s niet meer achter hun standpunt en stemden juist voor de claim. Ongelooflijk toch?Gelukkig is de stemming goed afgelopen, maar wat hebben een hoop invloedrijke Europarlementariërs zich laten beïnvloeden door die lobbyisten zeg!

Albert Heijn

Gelukkig zijn er ketens die zich wel afzetten en de huidige suikerconsumptie willen aanpakken. Albert Heijn bijvoorbeeld gaat het suikergehalte in honderd producten van hun eigen huismerk met 10 tot 40 procent verlagen. Ze zullen dus niet helemaal suikervrij worden, maar het is zeker een stap in de goede richting! Ook hebben zij inmiddels al een friswijzer in de winkel staan (zie foto).

Hierop kun je precies zien in welke ‘suikercategorie’ jouw (fris)drankaankoop valt. Dit is veel overzichtelijker dan voedingslogo’s zoals het vinkje. Het grootste probleem van het Vinkje is dat het iets zegt over het product binnen de productcategorie, maar het zegt niets over hoe gezond een product voor ons als consument is. Een merk X van friet kan bijvoorbeeld een vinkje hebben, dan heb je dus relatief gezonde friet binnen deze categorie, maar dat wil niet zeggen dat deze friet gezond is.

De friswijzer geldt voor alle dranken en het is veel overzichtelijker, je ziet in één oogopslag of er veel of weinig suiker in zit en je kunt dus makkelijker een gezonde keuze maken in de supermarkt. Die frisdrank of vruchtensap laten de meesten dan (hopelijk) wel eerder staan en wie weet draagt dit stukje bewustwording er aan bij dat jouw winkelwagentje bij de kassa straks vol met verse en gezonde producten zit.

[EDIT] Ook Plus supermarkten gebruiken een waarschuwingssysteem bij frisdranken. In 3 kleuren wordt de consument gewaarschuwd voor het aantal calorieën in frisdrank. Dit is ook een geweldig initiatief, maar dit is net wat anders dan bij de AH, waar de nadruk ligt op informatie over de mate van suiker in de frisdranken. Ondanks het feit dat calorieën in frisdranken voornamelijk uit suikers komen (er zitten immers nauwelijks tot geen vetten en eiwitten in), verkiezen wij waarschuwingen over de hoeveelheid suiker boven het aantal calorieën.

Het stoplicht systeem

In andere landen in Europa, bijvoorbeeld in Groot-Brittanië maken ze gebruik van het stoplichtsysteem. Dat is nog vollediger, want hier komen namelijk meer voedingswaarden aan bod, zoals het aantal calorieën, verzadig vet en het zout. Wij als diëtisten van PowerSlim hopen nog steeds dat dit ook uiteindelijk in Nederland wordt geïntroduceerd. De friswijzer van de Albert Heijn is in ieder geval vast een begin! 

Wat kun je zelf doen?

Worden we dus voor de gek gehouden? Het antwoord is dus ja! Wij willen als PowerSlim graag een steentje bijdragen aan het verhogen van jouw ‘Voedings IQ’. Wees slim in de supermarkt en laat je niet verleiden door alle gezondheidsclaims op de verpakking. Draai de verpakking om en kijk wat erin zit. Koop dus zoveel mogelijk verse, onbewerkte producten, zonder suiker en andere toevoegingen zoals:

  • Verse groentes
  • Vers fruit
  • Vlees
  • Vis
  • Kwark
  • Kaas
  • Volkoren producten zonder toegevoegde suikers

En drink thee of water dat je lekkerder maakt met verse blaadjes munt, komkommer of citroen. Je kunt ook fruit toevoegen zoals blauwe bessen, frambozen, sinaasappel of aardbeien (voor de PowerSlimmers vanaf fase 2). Laat alle bewerkte producten met suiker zoveel mogelijk achterwege zoals:

  • Koekjes
  • Chips
  • Snoep
  • Toetjes
  • Kant- en klaar maaltijden
  • Kant- en klare salades voor op brood
  • Snacks als Sultana, Evergreen etc.
  • Frisdrank
  • Energydranken
  • Vruchtensappen
  • Etc. (helaas zou deze lijst anders veel te lang worden).

Hoe ga jij om met alle verleidingen en gezondheidsclaims in de supermarkt, de braderie, het tankstation en noem het maar op? Kortom hoe hoog is jouw Voedings IQ? Vertel het ons in de reacties!

Bron:

Lees ervaringsverhalen
Romée Poot-Drees, 44 jaar uit Heerjansdam "Mijn nieuwe levensstijl geeft me energie en houd ik met gemak vol!*"

Ik heb geleerd goede, gezonde keuzes te maken, te luisteren naar mijn lichaam en zit eindelijk weer lekker in mijn vel. Dit kan ik volhouden, het is geen dieet maar een leefstijl.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Domini Verzantvoort, 32 jaar uit Rosmalen "Ik wilde dit jaar echt gaan knallen!*"

Voor mijn zwangerschappen wilde ik al wat kilo’s kwijt, maar na twee zwangerschappen was dit aantal kilo’s alleen maar gegroeid. Daar komt bij dat ik me niet meer helemaal mezelf voelde en daar wilde ik heel graag wat aan doen.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
div> div> div>
Terug naar overzicht