Winkelwagen
Terug
Diëtist PS. food & lifestyle
2 januari 2023

Tips voor het starten met PS. food & lifestyle

Ga jij ook van start met het PS. food & lifestyle programma? Of twijfel je juist om van start te gaan? Wij hebben een aantal tips en delen ze graag met je.

Januari is altijd het moment dat we veel nieuwe PS'ers mogen verwelkomen. Ga jij ook van start met het PS. food & lifestyle programma? Of twijfel je juist om van start te gaan? Wij hebben een aantal tips en delen ze graag met je.

Voordat je start

Houd je doel voor ogen
Wat is je doel? Waarom wil je een gezond eetpatroon? Is het die ene broek, de zomer of omdat je gewoonweg niet lekker in je vel zit? Schrijf je doelen op. Bijvoorbeeld op een lijstje in je telefoon, op een post-it op de koelkast of in de vorm van een moodboard. Uit onderzoek blijkt dat de kans dat je je doel behaalt veel groter wordt door je doel op te schrijven.

Verandering is altijd mogelijk! Het enige dat je moet doen is zelf actie ondernemen. Je doel opschrijven en ophangen zorgt iedere keer dat je het ziet voor een goede reminder!

Deel je doel op in subdoelen
20 kilo afvallen klinkt misschien nog wat ver weg maar wanneer je je doel opdeelt in kleinere doelen lijken die ineens een stuk beter haalbaar. Wanneer wil je die eerste 5 kilo kwijt zijn? Schrijf voor jezelf op wat je wilt bereiken, wanneer en hoe je dat gaat bereiken. Zo kun je gericht naar je eerste subdoel toe werken!

En vind je alle veranderingen die behoren tot een gezonde levensstijl wat veel in één keer? Deel dan ook die op. Focus je bijvoorbeeld de eerste week alleen op je eetpatroon. De tweede week zorg je ervoor dat het je ook lukt om iedere dag voldoende water te drinken. En misschien lukt het je wel om in de derde week ook 3 à 4 dagen per week een stukje te gaan wandelen.

Verdiep je goed in het PS. food & lifestyle programma
Is alles duidelijk? Weet je precies wat je wel en niet kunt eten, en wanneer je gaat eten? Zelf een eetschema opstellen kan heel erg helpen! Je kunt hiervoor de PS. food & lifestyle planner gebruiken, die bij onze coaches beschikbaar zijn of gebruik onze handige app! 

Heb je nog vragen? Stel ze dan aan je coach, zo kun je meteen goed van start gaan!

Voorbereiding is het halve werk
Leg alles voor dag 1 vast klaar. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en heb je alles in huis voor die dag. Gelukkig zijn de dagdoosjes daar ideaal voor, en heb je alles voor één dag al in één doosje zitten! 

Tijdens het PS. food & lifestyle programma

Hoe zorg ik ervoor dat ik voldoende water drink?
Door water te drinken help je je lichaam met het afvoeren van de afvalstoffen tijdens het afvallen. Het advies is om 1,5-2 liter water per dag te drinken. Vind je dit lastig? Zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je altijd een flesje water bij je hebt. Zodra je een flesje water binnen handbereik hebt zul je er steeds aan worden herinnerd en drink je ook veel meer. Koffie en thee tellen gelukkig ook mee!

Zit ik in ketose?
Doordat je heel weinig koolhydraten gaat eten, schakelt je lichaam over naar een andere energiebron. In plaats van koolhydraten gaat je lichaam vetten verbranden. Na ongeveer drie dagen heeft je lichaam haar voorraadje koolhydraten verbruikt en schakelt het over naar de vetverbranding. Je zit nu in ketose!

Maar hoe kom je daar dan achter? Je coach heeft ketosesticks beschikbaar, hiermee kun je meten of je in ketose zit. Zo weet je meteen of alles goed gaat of dat je misschien toch per ongeluk een foutje hebt gemaakt afgelopen dagen.

Het nummer van je coach bij de hand
Sla het nummer of e-mailadres van je coach op in je telefoon. Zo kun je altijd even vlug een berichtje sturen wanneer je het even niet meer weet!

Zoek andere gewoontes
Ook ons eetpatroon bestaat uit gewoontes. Zo ben jij misschien gewend om na de maaltijd iets zoets te pakken. Gelukkig zijn gewoontes aangeleerd en dat betekent dat je ze ook weer kunt afleren. Dat gaat het makkelijkst door een andere gewoonte daarvoor in de plaats te stellen. Verwen jezelf bijvoorbeeld eens met een heerlijke kop thee en een tijdschrift ’s avonds op de bank, in plaats van dat je het idee hebt dat daar standaard iets lekkers bij hoort. Je kunt je wekelijkse koffiemomentje met een vriendin natuurlijk ook vervangen door een gezellige wandeling.

Na de eerste week van het PS. food & lifestyle programma

Je draai vinden
Nadat je de eerste week het starterspakket hebt gebruikt, heb je al veel producten uit het assortiment kunnen proeven. Probeer van alles uit en na een tijdje weet je precies welke recepten en producten bij jou favoriet zijn. Wat vond je wel lekker en wat niet? Schrijf eventueel op welke producten/recepten voor herhaling vatbaar zijn zodat je weet welke producten je de volgende keer kunt kopen. Maar zoek bijvoorbeeld ook uit wat handig en lekker is om als lunch mee te nemen naar je werk. Om een blijvende aanpassing te kunnen maken in je levensstijl moet het natuurlijk wel leuk én lekker zijn! Op onze website of in onze app vind je meer dan 700 koolhydraatarme recepten. Zeker weten dat daar een aantal recepten tussen zitten die jij wilt blijven maken!

Samen eten met je gezin
Wellicht heb je nu nog iedere dag voor jezelf gekookt omdat je het starterspakket gebruikte en alle recepten uit het weekmenu hebt gevolgd. Om het PS. food & lifestyle programma makkelijk toe te passen in je dagelijkse leven is het van belang dat het ook makkelijk is. Door bijvoorbeeld manieren te vinden waarop je maar één keer hoeft te koken, en niet voor jezelf en voor het gezin apart. Je kunt simpelweg mee eten met de groenten en het vlees en vis en voor jezelf de koolhydraatbron achterwege laten. Maar je kunt ook de koolhydraten vervangen door de wrap, rijst of pasta van PS. food & lifestyle.

Bekijk hier onze tips voor koolhydraatarm eten met het gezin.

Kook dubbele porties
Een andere optie om het jezelf makkelijk te maken is het koken van dubbele porties. De momenten dat je laat thuis bent en geen zin meer hebt om te koken zijn vaak de momenten dat je kiest voor iets gemakkelijks en ongezonds. Zorg er voor dat jij de dag er voor een dubbele portie hebt gekookt of nog een extra portie hebt ingevroren.

Moeilijke momenten bespreken
Moeilijke momenten zijn er om te bespreken met je coach. Juist dat is de meerwaarde van jouw eigen coach: iemand de je helpt, adviseert, motiveert en ondersteunt. Zowel in makkelijke als in moeilijke tijden. Door die moeilijke momenten bespreekbaar te maken, kom je er achter wat je lastig vindt en leer je wat een goede oplossing is. Zo heeft je coach diverse gidsen beschikbaar met extra informatie, bijvoorbeeld over uit eten gaan, op vakantie gaan en emotie-eten.

Geloof in jezelf!
Misschien wel het belangrijkste van allemaal, blijf in jezelf geloven! Alles is haalbaar zo lang je maar blijft doorzetten. En als je het even moeilijk hebt? Stuur dan gewoon even je coach een berichtje.

Je kunt het!  

Lees ervaringsverhalen
Mariëlle Pantus, 53 jaar uit Stein "Mijn gewicht beperkte me in mijn vrijheid*"

Door de gesprekken met mijn coach ging ik steeds beter begrijpen wat koolhydraatarm en eiwitrijk voedsel met je lichaam doet. Tegelijkertijd gaven de cijfers op de weegschaal de bevestiging dat het werkte!

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Sietske Gillebaard, 46 jaar uit Easterlittens "Als ik in de spiegel kijk, verbaast het me dat ik het ben!*"

De combinatie van een persoonlijke coach en de goede producten van PS. food & lifestyle zijn voor mij de succesfactor. Het wekelijkse contact met mijn coach was fijn en stimuleerde mij om door te gaan.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Terug naar overzicht