Winkelwagen
Terug
4 juli 2023

Koolhydraatarm eten en drinken op het terras: hoe pak je dit aan?

Hoewel sommigen misschien een beetje bang zijn voor al die lekkernijen en verleidingen die op de loer liggen, laten wij je graag zien hoe je verantwoord kunt genieten op het terras!

Lekker op het terras zitten met dit mooie weer is gewoonweg heerlijk toch? Stiekem mensen kijken, kletsen met een vriend(in) en een hapje en een drankje in de zon. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je dit op een verantwoorde manier doet? Vaak gaat dit namelijk gepaard met de nodige wijntjes, speciaalbiertjes, bittergarnituur en andere hapjes. Een hele hoop koolhydraten en calorieën dus. Maar goed nieuws: ook kun jij kunt tijdens het PS. food & lifestyle programma lekker op het terras zitten en genieten. Lees je mee met onze tips?

Een goede voorbereiding is het halve werk

Het is misschien een beetje een open deur, maar zorg er dus voor dat je van te voren goed hebt gegeten. Want ken je dat gevoel? Dat je niet goed hebt gegeten en dat, als je dan eenmaal zit, je ontzettende trek krijgt? Het is dan echt veel moeilijker om nee te zeggen tegen die bitterbal of lekkere nacho’s. Als je vertrekt na je lunch, diner of tussendoortje dan kun je gewoon veel beter weerstand bieden aan al die verleidingen.

Ook met de rit ernaartoe kun je al veel winst behalen. Ga lekker wandelen of op de fiets, dan heb je je beweging alvast gehad en kun je daarna lekker neerploffen. Ben je lang onderweg? Zorg dan dat je favoriete PS. snack bij hebt.

Kies een verantwoord drankje

Op het terras kan je kiezen voor een warme drank zoals koffie of thee, maar op een warme dag is een frisse dorstlesser onmisbaar. Spa blauw of Spa rood is natuurlijk altijd een goede optie, maar soms heb je gewoon even zin in iets anders. Kies dan voor een drankje met minder dan 1 kcal per 100 milliliter. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Cola light/zero
  • Royal Cub Ginger ale light 0% suiker
  • Royal Club tonic 0% suiker
  • Crystal Clear
  • Lipton ice tea green zero sugar

Helaas hebben ze deze drankjes niet op ieder terras, daarom hebben we een aantal lekkere variatiemogelijkheden bedacht:

 

PS. food & lifestyle  fase 1

Koude dorstlessers

  • Je kunt een kop koffie of espresso bestellen en vragen of ze dit een groot glas doen. Giet er zelf de vanille drank ready to go bij en je hebt een lekkere latte macchiato. Vraag om extra ijsklontjes voor een ijskoffie;
  • Geef je water of cola light een extra smaakje en vraag bijvoorbeeld om een citroentje, limoen of munt;
  • Laat een karaf water op tafel zetten en vraag eventueel of ze wat lekkere smaakmakers zoals munt, citroen of komkommer kunnen toevoegen;
  • Soms hebben ze bij een horeca gelegenheid ook suikervrije ranja, vraag hiernaar.

Warme dorstlessers
Het klinkt misschien gek op een warme dag, maar ook een warme drank is een erg geschikte dorstlesser. Wanneer je een (ijs)koude drank neemt moet je lichaam namelijk extra werken om dit vocht op lichaamstemperatuur te krijgen. Bij een warme drank hoeft dit niet. Een lekkere kop koffie of een verse muntthee bijvoorbeeld is dan ook een prima keuze. Te heet? Je kunt het ook een beetje laten afkoelen tot een lauwe drank. In de zomer is dit ook hartstikke lekker.

 

Vanaf PS. food & lifestyle  fase 2

  • Tomatensap
  • Icetea light
  • Fanta light
  • Rivella

Toch alcohol?

Oeps, is de verleiding voor een alcoholisch drankje enorm? Uiteraard is alcohol en PS. food & lifestyle geen handige combi, maar verstandige keuzes zijn er wel. Als je de behoefte echt niet kunt weerstaan en je tevreden bent over je gewichtsverlies dan kun je kiezen voor één alcoholisch drankje met zo min mogelijk koolhydraten. Een aantal van deze drankjes op een rij: Prosecco, Cava, Champagne, droge witte wijn, wodka en Bacardi puur of in combinatie met een cola zero. Gin (zonder smaakje) met tonic light kan ook!

Deze drankjes zorgen ervoor dat je bij een koolhydraatarm dieet zoals PS. food & lifestyle niet uit ketose oftewel vetverbranding gaat, zolang je het bij ééntje houdt. Alcohol levert echter wel extra calorieën en wordt in je lichaam gezien als een gifstof. Je vetverbranding zal daardoor dus wel langzamer gaan, omdat eerst de alcohol uit je lichaam moet.

Let wel op, doordat je bezig bent met het programma zal de alcohol veel harder aantikken, dus drink niet te veel! Hou het echt bij een glaasje en bestel een lekker koude fles of karaf water erbij.

Lekker en gezond eten

Ook zin in een hapje, een lunch of diner? Neem een lekkere salade met bijvoorbeeld gerookte zalm en scampi’s of een salade met carpaccio of kip. Een boerenomelet is overigens ook een topper als lunch, je krijgt meteen groenten en voldoende eiwitten binnen. Je zou voor de zekerheid ook het PS. food & lifestyle sesam lijnzaadbrood in je tas kunnen stoppen en dit bij je salade opeten als je merkt dat het niet voldoende is. Vraag of ze het brood of friet achterwege laten, zo kom je niet in de verleiding en hoeft het niet achteraf weggegooid te worden.

Liever wat voor bij de borrel? Tegenwoordig heb je op veel plekken tapashapjes. Heerlijke kipspiesjes, olijven, stukjes vlees en groentesticks mag je gewoon tijdens het PS. food & lifestyle programma. Ook voor het diner kun je kiezen voor lekkere tapashapjes. Of denk bijvoorbeeld aan een steak tartaar, vitello tonnato, een biefstukje of vis met gegrilde groenten of een maaltijdsalade.

Op deze manier kom jij de zomer wel door!

Lees ervaringsverhalen
Anita Roodnat, 46 jaar uit Alblasserdam "Een gezond eetpatroon zónder honger ’s avonds*"

Te streng diëten leidde vaak tot honger ’s avonds en uiteindelijk tot snaaien. Vroeger was dat mijn struikelblok, maar nu gaat dat heel goed en heb ik geen hongergevoel meer.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Rani Servranckx, 27 jaar "Ik ben nog nooit zo trots geweest op mezelf*"

Door alle goede raad en hulp van mijn coach en het PS. food & lifestyle programma ben ik op een kleine 11 maanden meer dan 37 kilo kwijtgeraakt. Ik ben nog nooit zo trots geweest op mezelf!!

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Terug naar overzicht