Lunches to go

Diëtist PS. food & lifestyle
23 mei 2022

Een goede voorbereiding is het halve werk zeg ik altijd maar. Vaak heb je in de drukke ochtendspits door kinderen die al je aandacht opeisen of te lang in je bed blijven liggen, geen tijd meer om een gezonde lunch mee te nemen. De verleiding is dan groot om niets mee te nemen en op je werk of onderweg een broodje te halen.

Als je de avond van te voren al alles klaarlegt of in ieder geval zorgt dat je de basis ingrediënten in huis hebt, hoef je het in de ochtend alleen maar in je tas te doen en je bent verzekerd van een lekkere en voedzame lunch. Super belangrijk voor je vitamines en vezels, concentratie en natuurlijk je gewicht. Wij geven je een paar lekkere opties om snel en makkelijk een lunch klaar te maken. Of je nu wel of geen tijd hebt om ’s avonds al wat voor te bereiden En.. ook allemaal geschikt vanaf fase 1 in het PS. food & lifestyle programma.

Zorg dat je de basis in huis hebt

De basis voor een gezonde lunch zijn altijd voldoende groente en een eiwitbron. Zorg ervoor dat je dit dan ook altijd in huis hebt. Denk aan een blikje tonijn, kipfilet, (gerookte) zalm, eieren en/of een PS. food & lifestyle product zoals het brood of crackers. Qua groente kun je denken aan sla voor een salade, komkommer en tomaatjes om je cracker mee te beleggen en in de koude maanden is het lekker om een zelfgemaakt soepje te hebben voorbereid. Bijvoorbeeld courgettesoep met zalmsnippers. Maak een grote pan, zodat je wat porties kunt invriezen.

Zorg dat je iets hebt om je lunch in te doen

Een heerlijke maaltijdsalade meenemen voor de lunch, vraagt ook om een handig bakje. Zorg dat je voldoende (grote), goed afsluitbare bakjes in huis hebt of gebruik je PS. lunchpot of PS. saladebowl.

Bereid je lunch voor

Zoals ik al zei: een goede voorbereiding is het halve werk. De avond van te voren je lunch al voorbereiden, bespaart je tijd de volgende ochtend! Dit kun je doen door speciaal voor de lunch iets te maken, maar je kunt bijvoorbeeld ook een dubbele portie van je diner maken of bijvoorbeeld wat extra pasta koken waarvan je een pastasalade maakt.

Nog enkele suggesties:

  • Maak een lekkere omeletrol van de PS. food & lifestyle omelet met kruiden en beleg deze bijvoorbeeld met wat gebakken ui, champignons, spinazie en/of tomaatjes. Ook lekker om er wat hamreepjes aan toe te voegen. Je kunt de omeletrol eventueel nog even opwarmen maar hij is koud ook erg lekker!
  • Kook je ’s avonds een portie rijst? Kook dan meteen een extra portie en maak deze lekkere pokébowl met tonijn en pittige rijst voor de volgende dag.

  • Maak een dubbele portie van je avondmaaltijd, bijvoorbeeld deze lekkere pastasalade met gekleurde tomaatjes en gehaktballetjes of bijvoorbeeld een frittata of deze zalmwrap met ei, avocado en tomaatjes. Deze gerechten zijn zowel koud als warm te eten.
  • Heb je een magnetron tot je beschikking en zin in een warme maaltijd tussen de middag? Dan kun je natuurlijk ook gaan voor de fusilli met tomaat, aubergine en geitenkaas, de lasagne bolognese of de beef Shanghai uit het PS. food & lifestyle kookboek.

Maak je lunch op het werk

Heb je niet veel tijd om vooraf iets lekkers en gezonds te maken? Hieronder vind je enkele lekkere tips voor een lunch die je makkelijk mee kunt nemen en ter plekke kunt maken:  

  • PS. food & lifestyle crackers met cottage cheese, een halve avocado en wat peper en zout.
  • Beleg de PS. food & lifestyle toast met een zelfgemaakte eiersalade of tonijnsalade.
  • Verwen jezelf eens met een heerlijk broodje carpaccio met truffelmayonaise.
  • Heb je een grill tot je beschikking? Ga eens voor een lekkere panini! Beleg een Mediterraans broodje met rauwe ham, smeerkaas, tomaat, rucola en oregano. Eventjes tussen de grill of een broodrooster en je hebt een heerlijke panini!
  • Of rooster twee sneetjes sesam lijnzaadbrood en beleg deze met je favoriete beleg. Bijvoorbeeld ham en tomaat, roomkaas light met komkommer, een gekookt eitje of de PS. food & lifestyle chocoladepasta.

Onderweg

Ben jij voor je werk veel onderweg en is een kant-en-klare maaltijd essentieel, die je niet in de koelkast hoeft te bewaren? Denk eens aan het volgende:

  • Besmeer een PS. food & lifestyle wrap met 3 tl roomkaas light. Beleg met plakjes kipfilet, komkommer en sla. Oprollen, doorsnijden en verpakken in aluminium folie en je hebt een heerlijke lunch to go.
  • Maak een lekkere sandwich van het sesam lijnzaadbrood. Bijvoorbeeld belegd met roomkaas light, ham en sla en neem wat extra rauwkost mee zoals een stuk komkommer, radijsjes of 100g cherrytomaatjes.
  • Besmeer een croissantje van PS. food & lifestyle met smeerkaas en neem een stuk komkommer mee voor je portie groente.
  • Beleg een PS. food & lifestyle meerzaden bolletje met wat rucola, rosbief en een halve eetlepel mayonaise. Neem een gekookt eitje mee, gesneden in partjes, en 100g cherrytomaatjes voor erbij.

Het is belangrijk dat je leert om je maaltijden voor te bereiden zodat je niet voor verassingen komt te staan en alleen de keus hebt uit een voorverpakte sandwich of saucijzenbroodje bij een tankstation of in de kantine.

Lees meer ervaringsverhalen
Bianca Nauta, 43 jaar uit Hilversum "Er moest iets veranderen!*"

Ik sta niet graag op foto’s maar de foto’s waar ik op stond waren wel erg confronterend. Er moest iets veranderen. Ik was zelf al wat begonnen met shakes maar merkte dat dit erg lastig was.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer
Jan Willem Bellaard, 30 jaar uit Harlingen "Mijn coach schrok niet.. ze had een plan!*"

Ze stelde me op mijn gemak en vertelde haar plan en wat haar goed voor mij leek. De eerste week ging super! Ik kwam in een flow.. uiteraard met wat ups en downs en wat schommelingen.. maar hé, stap voor stap kwam ik steeds dichter bij mijn doel.

Lees meer * Dit resultaat is persoonsgebonden, meer informatie in de disclaimer

Zoek een coach

Volg het PS. food & lifestyle programma onder persoonlijke begeleiding van een coach bij jou in de buurt